Voisiko päivätyö olla samalla myös harrastus? Ehdottomasti voi. Kuten edellisessä kirjoituksessa totesin,  monet Vehon työntekijöistä harrastavat autojen rakentelua myös vapaa-ajallaan. Eräs näistä projekteista on  omalla tavallaan erityisen kiinnostava, koska siinä auto tekee ns. ”kotiin paluun” Vehon korjaamohalliin.

 

Monitaiturin harrasteprojekti

Aaro on melkoinen monitaituri. Hän on toiminut Veholla useamman vuoden pienkorjaamon mekaanikkona, saaden sen avulla paljon kokemusta niin auton korjaamiseen kuin huoltamiseenkin. Nykypäivänä Aaro toimii pienkorjausten työnjohtajana, joka tarkoittaa sitä, että hänellä on hyvä käsitys korjaamon kokonaisvaltaisesta johtamisesta. Vaikka Aaron työpäivät menevätkin muiden autojen huoltojen ja korjausten parissa, häneltä löytyy intohimoa myös omiin projekteihin työpäivien päätteeksi.

 

Sen oikean löytäminen

Jotta autoharrastajalla riittää intoa rakentamiseen, täytyy projektin olla jollain tapaa uniikki.  Aaro oli jo pitkään haaveillut siitä “oikeasta”, joka tässä tapauksessa oli G-sarjan Mercedes. Pitkien etsintöjen jälkeen juuri oikeanlainen projekti löytyi Inkoosta, jonka Aaro osti alkuvuodesta 2017 itselleen. Auton historia on siinä mielessä erityisen mielenkiintoinen, koska se on ollut aikoinaan Vehon omistuksessa. Tästä syystä voimme puhua eräänlaisesta ”kotiin paluusta”, kun G parkkeerattiin uudellen Vehon korjaamohalliin.


Paljon tekemistä ennen kuin tulee valmista

Kun Aaro vihdoin löysi juuri sen “oikean” ja kaupat saatiin sovittua, oli edessä auton noutaminen. G oli seissyt pitkään puiden alla ja myös maasto oli alkanut valtaamaan auton peltejä. Auto oli onneksi työntökuntoinen, joten se saatiin lavetin kyytiin suhteellisen vaivattomasti. Kun auto oli vihdoin saatu kotiin, pääsi Aaro tutkimaan sitä tarkemmin.  Hänelle selvisi nopeasti, että auto tarvitsee paljon työtä, ennen kuin se on siinä kunnossa, mikä oli Aaron tavoite. Mutta projektiautohan ei olisi projekti, jos se olisi heti valmis.

Vaikka autossa oli paljon fiksaamista, niin suhteellisen pienellä vaivalla se saatiin leimattua kesäajaksi ajokuntoon. Kesän 2017 aikana Aaro ehtikin ajaa G:llä lähes 3500 iloista kilometriä.

 

Kesä tuli, kesä meni

Kuten aina auton rakentelussa, kesä on lyhyt aika nauttia harrasteprojektin antimista. Vaikka G-sarja on toki ympärivuotinen auto, niin talvi on parasta aikaa rakennella sitä valmiiksi seuraavan kesän rientoihin. Tästä syystä myös Aaron ajoaika G:llä loppui kun Suomen talvi alkoi. Tulemme seuraamaan Aaron projektia sen edetessä ensi kesää kohti. Seuraavissa kuvissa G näyttää jo huomattavasti hienommalta.

 

Tässä kohtaa toivotan kaikille lukijoille ja työkavereille mitä mahtavinta Joulua ja Uutta Vuotta 2018!

mm

Noin 15 vuotta olen tehnyt töitä autoalan parissa ja nähnyt monia osa-alueita alalta. Nyt toimin työnjohtajana Veho Airportissa ja pääsen nauttimaan työn monipuolisuudesta. Vapaa aika kuluu pääsääntöisesti useiden harrastusten kanssa. Kotoa löytyy myös ensivuonna vaimoksi tuleva kihlattuni sekä perheemme koira nimeltä Paavo.

Rakkaudesta lajiin osa 2
Merkitty:            

Hakutulokset “Rakkaudesta lajiin osa 2

  • 22.12.2017 18:52:sta
    Permalink

    Tsemppiä projektille. Kävin juuri viemässä eräälle G-miehelle osia ja tunti ihmeteltiin autotallissa projektin etenemistä, se tunti oli laatuaikaa joulunkiireissä. Suosittelen omaa harrastepeliä, edes lainaksi, kaikille autoista kiinnostuneille.

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *