Liikkuvuuspalvelu ilmiönä puhuttaa monia. Vielä emme tiedä, mitä kaikkea tulevaisuuden liikkuvuus tulee meille tarjoamaan. Tai millaisia kytköksiä sillä tulee olemaan muihin päivittäisiin askareisiimme. Itselleni liikkuvuus on kulloiseenkin tarpeeseen sopivaa autoa, joustavaa liikkumismuotojen yhdistelyä ja kestävän yhteiskuntakehityksen vahvistumista. Autoja, takseja, busseja, ratikoita, metroa ja niin edelleen – kukin määritelköön omansa. Varmaa on kuitenkin se, että intohimoa asian ympärillä on.

Seuraavassa muutamia ajatuksiani liikkuvuuden matkalta, sekä veholaisena että yksityishenkilönä.

Konkreettisia käytännön hyötyjä

Moni ostaa tänä päivänä auton “maksimaalisen” käyttötarpeen perusteella. Käytännössä iso farmari ostetaan sen vuoksi, että kesälomareissulla autoon pakataan koko perheen selviytymispakkaus. Suuren ajan vuodesta kontti kuitenkin ammottaa tyhjyyttään. Arkisin pärjäisi pienellä autolla, joka kuluttaisi vähemmän ja olisi helppo pysäköidä. Kesäkalusteiden mökille vientiä tai jälkikasvun tuplabasarisettiä keikkapaikalle roudatessa farmarikin jää auttamatta ahtaaksi. Jostain pitäisi siis saada pakettiauto käyttöön ilman, että menee säätämiseksi.

Kuvittele liikkuvuuspalvelu, joka tarjoaisi joustavasti auton eri tarpeeseen, yhdellä maksulla. Perheesi kaikki kuljettajat voisivat käyttää eri kokoisia autoja. Saatavuus olisi ympäri Suomea ja ehkä myös ulkomaita myöten. Huolloista tai vakuutuksista ei tarvitsisi huolehtia. Voisiko tällainen ajatus toimia?

Nautintoa ja tunteita

Liikkuvuus ei ole aina käytännön hyötyjä tavoittelevaa. Joskus on pakko olla sallittua vain nauttia ajamisesta autolla, jota ei normaalisti arkielämässään käyttäisi. Monille tuttu esimerkki tästä on ns. kesäauto. Ostetaan hauska ajokokemus kesäksi (tai muuksi ajaksi), jolloin pääauto seisoo odottamassa syksyn tuloa. Jollain muulla olisi varmasti käyttöä autollesi, mutta usein on liian hankala löytää luotettava vuokraaja. Mikä avuksi?

Kuvittele liikkuvuuspalvelu, jossa tarpeeseen mukautuvien autojen lisäksi käytössäsi olisi välillä puhtaasti tunteita ja nautintoa tuova kulkupeli – vaikka iso maasturi, tehokas urheiluauto tai tyylikäs avoauto. Et seisottaisi omaa “pääautoasi” pihassa, sillä eihän sinulla sellaista omana olisikaan. Millaisia ajatuksia tämä herättää?

Ihmisten ja liikkumistapojen yhdistämistä

Joihinkin paikkoihin kätevin tapa liikkua on taksin tai julkisten välineiden käyttö. Tämä voi johtua myös pysäköinnin haasteellisuudesta. Jotta #liikkuvuus voi olla aidosti liikkuvuutta, tulisi tarpeeseen mukautuviin autoihin kytkeytyä muut kulkuvaihtoehdot. Osa meistä käyttää julkisia myös siksi, että voi liikkua isolla porukalla tai keskustella tuntemattomien kanssa. Kyllä, myös me suomalaiset teemme sitä – myytit murtuvat. Voisiko takseihin ja julkisiin ulottuva laajennus olla toimiva osa autoihin perustuvaa liikkuvuuspalvelua?

Kuvittele liikkuvuuspalvelu, jossa yhden sovelluksen kautta voisit käyttää tarpeeseesi sopivaa kulkuvälinettä. Sovellus myös ehdottaisi sinulle mieltymystesi mukaista liikkumista – oli se sitten nopeutta tai vihreitä arvoja painottavaa.  Miten tällainen toimisi arjessasi?

Intohimomme liikuttaa

Intohimoa liikkuvuuden ympärillä on paljon. Kun intohimoon yhdistyy yhteinen tahto ja luovuus, voi ratkaisujakin löytyä. Valmiita vastauksia ei ole olemassa, mutta olemme lähteneet uteliaina määrätietoiselle matkalle. Lue alla olevista lisää, mikä juuri nyt liikuttaa:
– Liikkuvuuspalvelumme (Veho as a Service) löydät täältä.
– Sixt Suomen löydät täältä.
– MaaS Globalin (Whim-liikkuvuussovellus) löydät täältä.

Mitä sinun #liikkuvuus olisi? Edellä olevaa vai jotain muuta?

Mitä sinun #liikkuvuus olisi?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *