Foilaaminen eli purjehtiminen kantosiipien avulla muuttaa purjehduksen kertaheitolla näyttäväksi extreme-lajiksi. Mikään muu urheilulaji ei ole kokenut niin suurta teknistä uudistusta viime vuosikymmeninä kuin purjehdus.

 

Matalalentoa veden päällä

Foilaaminen perustuu veneen alla tai sivuilla oleviin siipiin. Nopeuden kasvaessa siipien noste kasvaa samalla tavalla kuin lentokoneissa, joka nostaa veneen rungon tai rungot kokonaan ilmaan. Tämän johdosta vedenvastus ja runkojen märkäpinta pienenee olemattomiin. Kevytveneissä ja jollissa olevat foilit eli peräsin ja ”köli” ovat tyypillisesti veneen alla. Suuremmissa köliveneissä foilit ovat yleisesti veneen rungon kyljissä, joita kutsutaan DSS-foileiksi (Dynamic Stability System).

Kevytveneet nousevat kokonaan ilmaan peräsin- ja kölifoilin avulla, köliveneissä ne nostavat runkoa ylöspäin vedestä sekä lisäävät veneen oikaisevaa momenttia purjeita vastaan. Köliveneissä sivulla olevat foilit tekevät veneistä myös vakaampia purjehtia aallokossa tasoittaen aalloista johtuvaa pitkittäisliikettä, jolloin veneen keula ei vastatuulessa hakkaa niin paljoa ja myötätuulessa se ei sukella aallon sisään. Foilien avulla purjeveneiden vauhdit kasvavat helposti yli kaksi kertaa tuulen nopeuden.

 

 

Veneilyä ekologisempaan suuntaan

Foilit ovat tulossa vahvasti myös moottoriveneisiin ja ensimmäisiä foilaavia moottoriveneitä on jo huvivenekäyttöön valmistumassa. Pienen vedenvastuksen takia foilaavissa moottoriveneissä hyödynnetään sähkömoottoreita aivan kuten autoteollisuudessa, joka vie moottoriveneilyä ekologisempaan suuntaan.

 

Teknologia leviää myös matkaveneisiin

Foiliteknologia on vielä suhteellisen kallista, etenkin kun niiden valmistaminen ei ole vielä satojen kappaleiden sarjatuotantoa. Suurimmat kustannukset ovat tällä hetkellä tuotekehityksessä, jonka lisäksi hintaa lisäävät veneiden valmistusmateriaalit, kun niistä pyritään tekemään mahdollisimman keveitä. Hiilikuitu on yleisemmin käytetty materiaali foilaavien veneiden runkojen, mastojen, peräsin- ja kölifoilien valmistuksessa. Tämän johdosta foiliteknologia on käytössä lähinnä vain kilpapurjeveneissä, mutta leviämässä kovaa vauhtia myös matkapurjeveneisiin.

 

Yhä kasvavia kilpailuluokkia

Köliveneissä yksi viimeaikojen suurimmista uutisista tuli suomalaiselta Baltic-Yachtsilta, kun he julkistivat rakentavansa seuraavan yli 40-metrisen supermaksin DSS-sivufoileilla. DSS (Dynamic Stability System) on ollut uranuurtaja köliveneiden foiliteknologiassa ja he ovat suunnitelleet sivufoileilla varustettuja köliveneitä eri brändeille jo useita vuosia. Maailman yksi tunnetuimmista DSS-foileilla varustetusta veneistä on yksipurjehtija Alex Thomsonin Hugo Boss.

Kevytveneissä foilaavien purjehdusluokkien määrä kasvaa nopeasti, ja yksi- ja monirunkoversioita tuleekin markkinoille jatkuvasti lisää. Olympiapurjehduksessa maailman ensimmäinen foilaava olympialuokka on Nacra 17 katamaraani, jonka ensiesiintyminen olympiavesillä on Tokiossa 2020. Suomesta Nacra 17 -luokan olympiapaikkaa ovat tavoittelemassa purjehdusmaajoukkueen miehistö Sinem Kurtbay ja Janne Järvinen. Suomen ja maailman tämän hetken suosituin foilaava kevytveneluokka on yhdenhengen Moth. MM-kilpailut keräävät paikalle yli 200 venettä. Moth-veneiden lukumäärä on Suomessa jo yli 20. Luokan toiminta on erittäin aktiivista ja toiminta on keskittynyt Lauttasaareen, jonka edustalla niitä näkee vesillä päivittäin.

 

 

Veho mukana tarjoamassa puitteita veneilykokemuksiin

Suomen ensimmäinen Foiling Center toimii Helsingissä Lauttasaaressa yhteistyössä Helsingfors Segelklubb pursiseuran kanssa. Foiling Center tarjoaa jäsenilleen laadukkaat harjoittelumahdollisuudet ilman korkeita kalustoinvestointeja ja ylläpitokustannuksia. Edullinen kausimaksu kattaa viikottaisen harjoittelun kahdella foilaavalla Nacra 20 FCS katamaraanilla sekä yhdellä Moth-veneellä ammattivalmentajien johdolla. Ammattivalmentajien lisäksi toiminnan tärkeimpiä elementtejä on turvallisuus nopeuksien noustessa vesillä parhaimmillaan yli 60km/h tunnissa. Purjehtijat käyttävät pelastusliivien lisäksi aina kypärää sekä muita foilaamiseen tehtyjä turvavarusteita. Harjoituksissa mukana on myös turvavene.

Foiling Centerin jäsenten sekä veneiden lukumäärä kasvaa vuosittain. Mercedes-Benz ja Veho ovat Foiling Centerin pääyhteistyökumppanina mahdollistaneet toiminnan aloittamisen ja kasvun. Foiling Center tarjoaa ammattimaisen valmennuksen lisäksi foilaus elämyksiä myös niille, joilla ei ole aikaisempaa purjehduskokemusta. Lisätietoja Foiling Centerin jäsenyydestä, toiminnasta ja elämyksistä löytyy www.foilingcenter.fi sivustolta.

Vauhdikasta ja aurinkoista veneilykesää!

 

Toimin Veho-blogin vieraskirjoittajana ja Foiling Centerin vetäjänä. Kirjoitan foiling-purjehduksesta ja yhteistyöstä Vehon kanssa.

Foilaaminen – ekologista vauhdin hurmaa
Merkitty:                        

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *