Kun Veho suojelee tavaramerkkejään, tarkoittaa se sekä Vehon yritysbrändiä, että edustuksessa olevia Daimlerin brändejä. Brändi on yhtä arvokas sen omistajille, kuin sen maine on sen asiakkaille ja muille sidosryhmille. Voimme tehdä paljon suojellaksemme brändiä. Valvoa, opastaa tai uhata, brändi velvoittaa suojelemaan sitä ja vaalimaan sen mainetta.

Oikeus puuttua brändin käyttöön

Tavaramerkin suojaamiselle on oikein hieno ulkomainen nimityskin ”Brand Protection”. Mainetta vaalitaan ja tarvittaessa reagoidaan nopeasti, jos se on uhattuna. Sanotaan että kalliin, pitkään rakennetun maineen voi menettää yhdessä yössä, nykyään ehkä muutamassa tunnissa.

Aika ajoin nousee esiin kysymys, miksi tavaramerkkiä kannattaisi suojella, tai varmistaa, etteivät muut hyödy siitä kaupallisesti. On hyvä kysymys, miksi haemme tavaramerkille tai toiminimelle suojaa. Onko alkuperäinen parempi kuin kopio tai väärennös?


Alkuperäinen suodatin.

Tiedätkö, millaisia varaosia autossasi käytetään?

Veho Oy Ab:n varaosapäällikkö Arto Luopajärven mukaan alkuperäisten varaosien käytöllä on suora yhteys ajoturvallisuuteen. Mitä tapahtuu, jos asiakkaalle myydään auton vanteiden laittomat väärennökset halvalla ja hän on siinä uskossa, että vanne on alkuperäinen? Väärennös saattaa olla heikompaa metalliseosta ja valmistettu halvalla. Vanne saattaa murtua ja pahimmillaan aiheuttaa auton suistumisen tieltä. Minkä arvoiseksi lasketaan silloin autossa matkustaneiden henkilöiden terveys tai henki. Kuka korvaa vahingot tai on vastuussa tapahtuneesta?

Suurta liiketoimintaa

Markkinoilla on lukuisia kelvollisia varaosavalmistajia, jotka tarjoavat tarvikevaraosia vaihtoehdoksi alkuperäisille. Vapailla markkinoilla asiakkailla on valinnanvaraa. Tarvikeosien tasalaatuisuudesta käydään kuitenkin keskustelua.

Ongelmana on laiton väärennettyjen varaosien liiketoiminta, joka on maailman mittakaavassa valtava bisnes. Maailmalla teetetään paljon väärennettyjä tuotteita, joihin lisätään niihin kuulumaton tavaramerkki. Euroopassa arvioidaan tämän laatuisen toiminnan kasvaneen jopa 50% vuodesta 2015. Asiakkaan kannattaakin olla entistä valveutuneempi vaatimaan laatua ja tietoa varaosien alkuperästä. On erittäin vaikeaa erottaa alkuperäinen osa väärennöksestä, nykyään jopa hologrammitkin ovat kopioitavissa. Jos varaosan hinta on epäilyttävän edullinen tai jos tuotteessa on selviä laatuongelmia, kannattaa olla varuillaan. Samoin jos uusi osa ei tule alkuperäispakkauksessa tai jos netissä myyntisivusto näyttää epäilyttävältä, on myytävä tuote todennäköisesti väärennetty.


Hologrammilla suojataan alkuperäiset Mercedes-Benz varaosat ja tuotteet laadun varmistamiseksi ja tunnistamiseksi.

Varmista varaosan alkuperä

”Asiakkaan valitessa valtuutetun korjaamon palvelut, voi hän ainakin varmistaa mitä osia autossa käytetään huollon tai korjauksen yhteydessä. Myös koulutettu henkilökunta osaa suorittaa tarvittavat toimenpiteet ammattitaidolla erikoistyökaluilla tehtaan ohjeiden mukaan”, toteaa Arto Luopajärvi. Korjaamon asiakas tietysti valitsee itse, mutta joskus saattaa olla hyötyä siitä, että korjaamo on maahantuojan valtuuttama. Siellä henkilökunta on myös koulutettu tunnistamaan väärennetyt varaosat ”. Voit käydä tutustumassa tarkemmin Vehon käyttämiin alkuperäisvaraosiin Vehon nettisivuilla.

Daimlerin brändeihin Suomessa kuuluvat Mercedes-Benzin sateenvarjon alla kulkevat Smart, Mercedes-Benz, Mercedes-AMG ja Mercedes-Maybach, sekä lisäksi Setra ja Fuso Canter.

Suojelemme brändiä, yhteiseksi hyväksi. Turvallista matkaa.


Veho asentajat tutkivat autoa 60-luvulla Veho Pitäjänmäessä.

 

Karin Bäcklund
Yritys- ja brändiviestinnän päällikkö
Veho Oy Ab

 

 

 

 

 

Ajatko alkuperäisillä varaosilla?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *