Muistatko, kun vuosia sitten turvavyön kiinnityksen varoitusääni tuli autoihin? Varmaan moni meistä toivoi ettei moista keksintöä olisi autoihin lisätty. Piipitys nimittäin lakkasi vasta kun olit kiinnittänyt turvavyön asianmukaisesti. Nyt olemme kaikki tottuneet ääneen ja siitä on tullut itsestään selvä auton ominaisuus.

Muutkin autojen avustinjärjestelmät auttavat ja tukevat kuljettajaa. Olivatpa kyseessä aktiivinen hätäpysäytysavustin, kaista- ja katveavustin, jarrutusavustin tai risteävän liikenteen tunnistus tai vaikkapa ohjausavustimen väistöohjausavustin, on  uusimmista turvallisuusjärjestelmistä hyötyä. Voisimmeko nähdä ne aktiivisen kanssamatkustajan roolissa? Järjestelmät voidaan myös kytkeä pois toiminnasta.

Mercedes-Benz F015 konseptiauton tutkat, kamerat ja sensorit monitoroivat auton ympäristöä joka suuntaan.

Ohjausavustimen aktiivinen hätäpysäytysavustin

”Jos kuljettajan käsiä ei tunnisteta ohjauspyörässä, järjestelmä varoittaa ensin visuaalisesti, sen jälkeen varoitusäänellä ja hidastaa nopeutta. Tämän jälkeen jarruvoimaa lisätään pysähdyksiin asti kaistamerkintöjen välissä, aktivoidaan hätävilkut ja kytketään seisontajarru automaattisesti”, kertoo Vehon Mercedes-Benz henkilöautojen tuotepäällikkö Pauli Eskelinen.  Jos saisit sairauskohtauksen ajon aikana, voisiko avustinjärjestelmän olemassaolon autossa tuolloin nähdä järkeenkäypänä?

kuva 1

Muita hyödyllisiä avustimia

”Aktiivinen jarrutusavustin (kuva 1) ja risteävän liikenteen tunnistus varoittaa vaaraa aiheuttavasta risteävästä liikenteestä näkyvällä ja kuuluvalla varoituksella, esimerkiksi risteystä huomattavalla nopeudella lähestyvästä toisesta autosta. Tarvittaessa auto tekee automaattisen hätäjarrutuksen.

Väistöohjausavustin (kuva 2) voimistaa kuljettajan aloittamaa väistöliikettä ja helpottaa suoristamaan auton niin, että väistöliike ei myöskään aiheuta ajautumista ulos tieltä.

kuva 2

 

Pimeännäköavustimessa on Pop-Up-toiminto (kuva 3), joka toimii toimivat infrapuna- ja lämpökameran avulla. “Ihmisten tunnistus tapahtuu jopa 160 metrin etäisyydeltä, eläinten tunnistus (isot eläimet, hirvet, peurat) 100 metrin päästä. Pop-Up-toiminto vaihtaa nopeusmittarinäytön yönäkymään ja korostaa kohteita. Tämä avustinjärjestelmä toimii pimeällä ja yli 60 kilometrin tuntinopeudella”, kertoo Pauli Eskelinen.

 

 

kuva 3

Vastuu on kuitenkin aina kuljettajalla

On olemassa sanonta, että tärkein avustin on kuljettajan penkin ja ratin välissä. Näin onkin, ja kannattaakin ottaa huomioon keli- ja sääolosuhteet ja sopeuttaa ajonopeus niihin. Olen itse huomannut, että esimerkiksi märällä loskakelillä pysäköintitutkan tunnistimet saattavat hälyttää turhaan märän loskan valuessa tunnistimen yli. Tällöin täytyy huomioida, että avustimet eivät toimi normaalisti. Yritän myös pitää auton puhtaana, jotta kamerat ja tunnistimet olisivat toimintavalmiina. Auton ajotietokone varoittaa jos avustinjärjestelmä ei ole jostain syystä toiminnassa ja onneksi huoltoasemilla on vettä ja pesusieniä!

Onko sinulla omia kokemuksia avustinjärjestelmien toimivuudesta hengenpelastajana?

 

Turvallista matkaa,

Karin Bäcklund
Yritys- ja brändiviestinnän päällikkö
Veho Oy Ab

mm

Olen pitkään ollut autoalalla ja suhtaudun intohimoisesti kaikkeen mikä liittyy autoalalla liikkumiseen, tekniikkaan, ympäristöön, turvallisuuteen tai autourheiluun. Veho on aitiopaikalla pitämässä Suomi-lippua korkealla mm. Valmet Automotiven tuotannon ja Valtteri Bottaksen kuljettajauran tiimoilta.

Onko avustimilla väliä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *