Häikäisevän aurinkoinen syyskuun viimeinen sunnuntai Etelä-Saksassa Stuttgartissa. Hilpaisen ulos rautatieasemalta ja käännyn katsomaan aseman tornin huippua koristavaa Mercedes-Benzin kolmisakaraista tähtilogoa sekä ihastelen samalla läheisellä kukkulalla aukeavia viiniviljelmiä. Täällähän on vielä ihan täysi kesä. Ja aurinkolasit kotona.
Ehdin kävellä rautatieasemalta vain 100 metriä, kun ohi pörähtää ensimmäinen uutuuttaan kiiltelevä AMG-coupé sielua värisyttävästi muristen. Seuraavaksi huomio kiinnittyy muodot peittävästi teipattuun citymaasturiin, joka lienee julkistusta odottava uutuusmalli koeajolla – nyt ollaan johtotähden syntysijoilla, siitä ei ole enää epäselvyyttä. Huikeeta!
Pyhiinvaellus juurille
Olen työskennellyt Veholla vasta pari kuukautta, ja edessä on ensimmäinen työmatkani päämiehen tiluksille. Sunnuntai on kuitekin pyhäpäivä, joten on hyvä hetki vahvistaa yleissivistystä tutustumalla Mercedes-Benz-museoon. On kuulemma hieno.
Daimlerin edustajat ovat ystävällisesti järjestäneet minulle pääsylipun, joten ei muuta kuin kättä heilauttaen kassan ohi ja hissillä ylimpään kerrokseen. Matkalla hissin ikkunoista vilahtelee toinen toistaan hienompia Mercedes-Benz-autoja. Odotukset kasvavat.
Aikamatka alkaa 1800-luvun lopulta, jolloin herrat Karl F. Benz ja Gottlieb Daimler kehittivät maailman ensimmäiset polttomoottorilla toimivat automobiilit.
Taival vuosikymmeneltä toiselle etenee monttu auki häikäisevän upeita johtotähtiä hämmästellen, kun Mercedes-Benzin tuotteet ja brändi avautuvat eteeni täydessä loistossaan.
Matkan varrella tutustutaan myös koko yhteiskunnan kehityskaareen. Enpä ole aiemmin tullutkaan ajatelleeksi asiaa tästä vinkkelistä: 133 vuoden aikana on käyty läpi maailmansodat ja valtava harppaus erilaisten kulttuurien lähentymisessä, joka kytkeytyy museovierailun aikana kiinteästi myös tekniikan kehitykseen.
Stuttgartin Mercedes-Benz-museo on jokaisen rasvanäpin pakollinen pyhiinvaelluskohde, mutta antaa kävijälleen paljon, vaikka autot eivät olisikaan elämän suurimpia intohimoja.
Älypuhelimen digifilmi taltioi kymmenittäin toinen toistaan hienompia autoja. Pidän kuvat tiukasti kotialbumini kätköissä, sillä haluan jokaisen ensikertalaisen kokevan elämyksen yhtä voimallisesti inspiroivana ja vaikuttavana kuin minä sen koin. Makupalaksi laitan vain kaksi kuvaa:
Miettikääpä tätä: 133 vuodessa on edetty alkeellisista moottorirattaista SLS AMG -sähköautoon.
Tämä kuvapari saa väkisinkin miettimään, mitä seuraavien 133 vuoden aikana tapahtuu? Koko ihmiskunta on suuressa murroksessa, joten tulevaisuuden muutostahti lienee historiaakin vauhdikkaampaa. Kukaan tuskin vielä tarkalleen tietää, mitä tuleman pitää, mutta olen melko varma, että Daimler AG tulee olemaan myös jatkossa ihmisten ja tavaroiden liikuttamisen johtavia edelläkävijöitä ja innovaattoreita.
Tehtiin siellä töitäkin…
Stuttgartin-vierailuni varsinainen syy oli maanantaina ja tiistaina järjestetty kaksipäiväinen koulutus, jossa käytiin läpi Mercedes-Benz Vansin uusia verkkosivuja. Globaali uudistusprojekti käynnistyi päämajalla jo lähes vuosi sitten, ja siihen on kytketty täysipäiväisesti monikymmenhenkinen tiimi.
Uusi mobiiliystävällinen sivusto on jo livenä mm. Saksassa, ja niitä lanseerataan markkina kerrallaan. Suomessa konepellin alla häärätään hieman Saksaa pienemmillä resursseilla, mutta uudet sivut on tarkoitus esitellä asiakkaillemme joulukuun alussa.
Koulutuspäivät olivat tiiviitä, mutta niin kiire ei ollut, etteikö illalla olisi ehtinyt tutustua saksalaisten, islantilaisten ja hollantilaisten kollegoiden kanssa saksalaiseen ruoka-ja juomakulttuuriin.
Ja vielä yksi juttu:
Paikallinen jalkapalloylpeys VfB Stuttgart pelaa Saksan korkeimmalla tasolla Bundesliigassa n. 60 000 katsojaa vetävällä, ylläriylläri, Mercedes-Benz Arenalla. Joukkue ei edusta sarjan terävintä eliittiä ja pelasi pari vuotta sitten jopa kakkostasollakin, mutta silti otteluissa kävi keskimäärin 50 000 katsojaa. Tuoreimpiin keskiarvolukemiin on saatu vielä yksi 5000 lisää, joten futiskulttuuri on vahva.
Daimlerin ja jalkapallon yhteinen historiakin alkoi jo pian sen jälkeen, kun ensimmäinen automobiili kurvaili Stuttgartin kivisillä kaduilla. Syykin on ilmeinen: nykyisin jo kymmeniä tuhansia ihmisiä Stuttgartin alueella työllistävän yrityksen on tarjottava henkilöstölleen leivän lisäksi myös sirkushuveja.
Markkinoinnin monitoimityökalu. Vapaalla vispaamassa perhoa, levyhyllyssä vinyylejä, ruoka-aikaan kotona.
Hyvältä näyttää kyllä 👍