Pääsin haastattelemaan pitkän linjan autoiluyrittäjä Robert Koskista, joka on työskennellyt taksiautoilijana yli 30 vuotta. Hänen yrityksensä RK Taksi Oy:lla on 20 Mercedestä taksiajossa, joista puolet ovat ns. varatakseja. Varataksi on nimensä mukaisesti nopeasti käyttöön saatavissa oleva täysiverinen taksi, joka mahdollistaa taksiyrittäjän työn jatkuvuuden tilanteissa, joissa oma auto vaurioituu tai tarvitaan muista syistä lisäresurssia.
Kinkun äärestäkin asiakkaita palvelemaan
Robert osoittautuu elämäntapayrittäjäksi. Mukana haastattelussa on hänen vävynsä Mika Hirvonen, joka toimii yrityksessä työnjohtajana. ”Mika on pyörittänyt tätä jokapäiväistä sirkusta 6 vuotta”. Myös Robertin vaimo, poika Christoffer sekä tytär Jannice ovat osa työyhteisöä. ”Työllistämme 3-4 työntekijää täysipäiväisesti, yksin on mahdotonta pitää laadukasta palvelua yllä”. Työ on ajoittain hektistä. Robert ja Mika eivät voi juuri lähteä yhdessä pitkille lomamatkoille, koska juuri silloin saattaa asiakkailta tulla nopeita palvelutarpeita. ”Joskus on Jouluaattonakin puhelin soinut ja siitä on lähdetty kinkku suussa asiakkaita palvelemaan”, Robert muistelee. ”Asiakkailta ja Veholta saatu palaute on antanut voimia työhön silloinkin, kun meinaa väsymys voittaa”.
Halu olla alan paras ja kehittyä
Robertin ja Mikan puheissa korostuu työn laatu ja ammattimaisuus. ”Jos joku tekee työn taksitoiminnassa tai vara-autopuolella paremmin kuin me, haluamme kuulla siitä, jotta voimme kehittyä paremmiksi”. Yksi arvo RK Taksille on, että autot eivät lähde asiakkaalle likaisina. ”Kun autot luovutetaan, ne on tarkastettu, pesty, tankki täynnä ja puhdistettu sisältä. Se on ammattimaisuutta, josta pidämme kiinni ja josta maineemme on rakentunut”.
Mercedeksen E-sarja osoittautunut kustannustehokkaimmaksi ratkaisuksi
Autot ovat oleellinen osa ammattimaisuutta. Robert luettelee kriteereitä, joiden pohjalta autot on hankittu. ”Taksin tulee kestää kaikissa olosuhteissa. On tärkeää, että huollot, korjaukset ja varaosapalvelut toimivat. Emme voi jättää mitään sattuman varaan. Auto on myös tärkeä osa työnantajakuvaa, haluamme sen olevan turvallinen ja miellyttävä, koska autossa istutaan 10-12 tuntia päivässä.” Robert ja Mika ovat laskeneet, että Mercedeksen E-sarja on heille kustannustehokkain ratkaisu. ”Sillä on paras jälleenmyyntiarvo ja sitä voidaan käyttää myös tilanteissa, kun asiakas pyytää Premium-luokan autoa. Sellaisten kysyntä on kasvanut jatkuvasti”. Robertin mukaan menestyäkseen on erikoistuttava. ”Kun fokusoi yhteen merkkiin ja malliin, saadaan sitä kautta tehokkuutta ja pienennetään riskejä”.
Hyvin pidettyinä haluttuja vaihtoautoja
RK Taksin strategia on se, että autot ostetaan uusina. Toiminta on rajattu eteläiseen Suomeen, jotta taksien varusteet kuten välityslaitteet, mittarit, tunnukset ja kyltit ovat hallittavissa. Autoilla ajetaan kahden vuoden aikana 150-180 tkm, jonka jälkeen ne vaihdetaan uuteen. ”Ne ovat Veholla säännöllisesti huollettuina ja siististi pidettyinä erittäin haluttuja vaihtoautoja”.
Arjen onnistumisen tunteita
Robert laskee ajaneensa ammattiautoilijana noin 2 miljoonaa kilometriä. Siinä ajassa on ihmistuntemus kehittynyt. ”Joskus näkee asiakkaasta, että hän on juopunut ja olemukseltaan ärtynyt. Varsin paljon voi omalla toiminnallaan ja käyttäytymisellään vaikuttaa siihen, miten hyvin matka menee. Parhaimmillaan huonolla tuulella taksiin tullut asiakas jättää kuljettajalle tipin kiitokseksi hyvästä palvelusta. Niissä hetkissä kokee onnistumisen tunteita”.
Tahtotila palvella ratkaisee paljon
Robert kertoo tarinan parinkymmenen vuoden takaa, joka kuvastaa Vehon halukkuutta palvella. Robertilla oli silloin uudenkarhea E-Mercedes ”Väyrynen”. Kuljettaja soitti eräänä aamuna Robertille, että auton latausvalo syttyi palamaan. Robert otti heti yhteyden Vehon 24h- palveluun, jossa päivystäjä kertoi, että valitettavasti kyseisen mallin laturit olivat loppuneet Suomesta. Robert harmitteli huonoa tuuriaan. ”Oletin laturin tulevan viikon kuluttua ja stressi painoi niskaan, koska velat olivat päällä, eikä pajalla seisova auto tuota”. Iltapäivällä Veholta soitettiin, että auto pitäisi saada lentokentälle, jonne uusi laturi saapuu Saksasta. Robert sai ajettua auton kentälle, päivystäjä teki töitä auton kimpussa 1,5 tuntia ja Väyrynen oli seuraavana yönä ajossa. ”Silloin ymmärsin yrittäjänä, mitä tarkoittaa palvelu”.
Tulevien asiakastarpeiden ennakointi on haasteellista
Robertin mukaan viimeiset pari vuotta ovat olleet liiketoiminnan näkökulmasta hyviä ja vara-autotkin ovat olleet korkealla käyttöasteella liikenteessä. Pikkuhiljaa on lisätty omien taksien määrää ostamalla taksiyrityksiä ja palkattu uusia kuljettajia. Tulevaisuuden ennakointi on haastavaa, koska ei ole vielä varmuutta kesällä 2018 voimaan tulevan uuden taksilain vaikutuksista. ”Muutos tuo tullessaan kysymysmerkkejä, mutta sopeutamme toimintaamme aina kulloiseenkin toimiympäristöön”.
Parempaa palvelua verkoston avulla
Varataksi-palvelun yhtenä haasteena ovat erilaiset taksamittarit ja laitteet, mikä edellyttää yhteistyötä monen mittaripajan kanssa. Vara-autotoiminnassa tulee varautua myös oikeaan autojen määrään. ”Nyt vara-autoja on 11 kpl, välillä pitäisi olla 20-30 ja välillä vähemmän. On vaikea ennakoida tarvetta, koska asiakkaille tulee yllättäviä vahinkoja. Tasapainoilu on päivittäistä ja tähän mennessä sen kanssa on onnistuttu melko hyvin. Jos omat automme ovat varattuja, pyrimme järjestämään yhteistyökumppaneiden kautta vastaavan auton. Sitä varten olemme rakentaneet verkostoja”.
Yhteistyö pohjautuu molemminpuoliseen luottamukseen
Roope ja Mika ovat tyytyväisiä yhteistyöhön Vehon kanssa. ”Kun Veholta aikoinaan kysyttiin halukkuutta lähteä varataksi-yhteistyöhön, annettiin meille vapaat kädet rakentaa mielestämme paras konsepti. Yhteistyössä yhdistyvät Vehon yhteishenkilöiden palveluasenne ja markkinoiden johtava taksimerkki. Robert uskoo, että varataksi on ollut myös yksi uusasiakashankinnan kanava Mercedekselle. ”On useita esimerkkejä siitä, että kun jotain toista merkkiä ajava yrittäjä on käyttänyt Mercedestä oman taksin kolarikorjauksen ajan, on hän hankkinut seuraavan taksinsa Veholta”.
Jatkossa yhteistyötä Vehon kanssa rakennetaan sen pohjalta, että vara-autoja voisi olla vielä enemmän. Molemminpuolinen ymmärrys mahdollistaa sen, että vaikeisiinkin asioihin löydetään ratkaisu. Vehon kanssa yhteistyö perustuu luottamukseen ja ammattitaidon kunnioittamiseen”.
Sparraa Vehon asiantuntijoita viestinnässä ja sisällöntuotannossa. Johtajuusviestinnän valmentaja ja Johtaja on Media! Oy:n perustaja.