Matkustaminen ja liikkuminen lisääntyvät, mutta muuttavat muotoaan
Maailmalla on tunnistettavissa selkeitä megatrendejä, jotka asteittain muuttavat myös autoalaa. Keneltäkään ei ole voinut jäädä huomaamatta, että kestävästä kehityksestä puhutaan tänään yhä enemmän. Huoli yhteisestä maapallostamme on suuri. Siksi kaikkien päästöjen kriittinen tarkastelu on päivittäistä pohdintaa mediassa. Välillä kuitenkin tuntuu, että liikenteen päästöt saavat keskusteluissa korostetun suuren huomion, koska 80 % Suomen kasvihuonepäästöistä tulee muualta kuin liikenteestä. Autoalan tehtävänä toki on keskittyä siihen, mihin se voi vaikuttaa eli liikenteen päästöihin. Myös kierrätys on kestävän kehityksen keskeinen teema. Ymmärrys sen tarpeesta onkin kasvanut niin kuluttajien, autoalan kuin valtiovallan keskuudessa.
Verkossa 24/7
Muitakin isoja trendejä on helppo bongata maailmalta. Yhtä niistä voisi vaikka kutsua tarpeeksi olla kytkettynä tai kytkeytyneenä. Suurin osa ihmisistä haluaa olla kytkettynä verkkoon 24/7. Ja kun kerran ollaan koko ajan kytkettynä, niin pääsyn eri palveluihin pitää olla välitöntä ja asioiden hoitua maaliin asti saman tien.
Kytkettynä olemisesta on lyhyt matka seuraavaan megatrendiin. Kun kytkettynä olevaa henkilöä lähestytään, hän ei halua keskivertoista massaviestintää. Hän haluaa ajankohtaista ja itselle merkityksellistä viestintää ja tarjontaa. Juuri minulle − ei teille tai meille. Yksilöllisen kohtelun ja lähestymisen tulee kuitenkin olla aitoa.
Asiakas päättää, me tarjoamme valinnanmahdollisuuden
Kun voimakkaat megatrendit ravisuttavat autoalaa ja liiketoimintaympäristöä, mekin olemme joutuneet pohtimaan, miten Vehossa näemme oman roolimme. Veho on latinaa ja tarkoittaa suomeksi Minä kuljetan. Se on ohjannut Vehoa yhtiön perustamisesta, vuodesta 1939 lähtien. Veholla on selkeä rooli myös jatkossa, mutta se vaatii muutoksia ajatusmalleihin. Meidän pitää huolehtia, että megatrendien muokkaamassa liiketoimintaympäristössä asiakkaat löytävät helposti sen, mitä hakevat, ja siinä kanavassa, jota he suosivat. Ohjenuoramme onkin, että asiakkaat päättävät itse milloin ja miten he kanssamme asioivat, ja mitä he valitsevat tuote- ja palvelutarjonnastamme. Ja kaiken pitää sujua hyvällä fiiliksellä.
Osa ihmisistä haluaa jatkossakin omistaa auton. Toisille lyhytaikainen tai satunnainen liikkuminen on tärkeämpää. Joillekin jakamistalous on se tulevaisuuden juttu. Yksi haluaa asioida verkossa, toinen haluaa hoitaa asioita kasvotusten. Sanomaatkin lienee selvää, että päätösvalta on jatkossa vielä vahvemmin asiakkailla.
Veho liikuttaa kestävästi
Miten näiden megatrendien vaikutuksen Vehoon voisi kirkastaa? Me olemme kiteyttäneet tulevaisuuden olemassaolomme kahteen sanaan: Liikuttaa kestävästi. Kun asiakas saa liikkumiseen liittyvät tarpeensa tyydytettyä, valitsemallaan asiointitavalla, ja vieläpä kestävällä pohjalla ja hyvällä fiiliksellä, niin Veho on olemassaolon tarkoituksensa osalta etenemässä mukavasti. Voisi jopa ehdottaa, että latinan kieli joustaisi 2000-luvulla sen verran, että Veho-nimen käännökseksi kelpaisi myös tuo Liikuttaa kestävästi. Siitä tässä joka tapauksessa on kysymys.
Kuuntele lisää aiheesta Vehon YouTube -kanavalta.
Kenneth Strömsholm
toimitusjohtaja
Veho Oy Ab