Uuden auton hankinta on iso päätös. Yksilöllisten toiveiden mukaan räätälöidyn uuden perheenjäsenen saapumista voi joskus joutua odottamaan kuukausia. Kysynnän ylittäessä autotehtaan tuotantokapasiteetin jonoja syntyy. Odottavan aika voi tuntua pitkältä. Tavoitteenamme on parantaa asiakaskokemusta entistä paremmalla tiedottamisella toimituksen etenemisestä ja sujuvammalla toimitusprosessilla.

Mitä kaikkea matkalla tehtaalta asiakkaalle sitten oikein tapahtuu? Kokosin tähän kirjoitukseen paloja erään Mercedes-Benz yksilön ”matkapäiväkirjasta”:

 

Sindelfingen, Saksa – Uusi Tähti on syntynyt

Matka perinteikkään Mercedes-Benz –tehtaan tuotantolinjalla Sindelfindenissä Stuttgartin kupeessa on takana. Kaikki minuun kuuluvat komponentit saapuivat linjastolle juuri oikeaan aikaan, ”just in time”, niin kuin tapaavat sanoa. Matka peltirullasta autoksi on ollut vauhdikas – robotit työskentelivät ripeästi ja jokaisella väliasemalla henkilökunta asensi varusteluuni sopivia komponentteja ”kuin lennossa” koriini. Vähän väliä pintojani ja saumojani tarkasteltiin ja puunattiin. Selvisin lopputarkastuksesta puhtain paperein, taidan olla täyden kympin yksilö!

 

Matkapäivä 1. Sindelfingen, Saksa – Lähtökentällä

Odotan lähtökentällä rekkaa, joka noutaa minut matkalle kohti pohjoista. Papereissani lukee määränpäänä FIN, siellä on kuulemma kylmä! Mutta se ei haittaa, koska minut on varusteltu jo tehtaalla pohjoisen oloihin sopivaksi.

 

Matkapäivä 4. Lübeck, Saksa – Laivausta odotellessa

Rekkakyyti läpi Saksan baanojen on sujunut hienosti ja saavumme Lyypekin satamaan, jossa kohtaavat kaikki Suomeen suuntaavat eri tehtaiden Mercedekset. Pois lukien tietysti ”Suomen serkut”, jotka valmistetaan Uudenkaupungin tehtaalla. Suomalaisittain hienoa, että Valmet Automotive valittiin Mercedeksen parhaaksi kumppaniksi vuonna 2016.

Sain kuulla, että Suomen maanteillä rapa ja tiesuola lentävät, joten siirrymme alustansuojaushalliin laittamaan hieman suojavahaa ”kainaloon”. Kuljetusvauriotarkastusten jälkeen siirrymme laivakyytiä jonottamaan, saksalaisen täsmällisessä järjestyksessä. Kaksi kertaa viikossa liikkuvat autonkuljetuslautat ovat tällä kertaa täyteen buukattuja, mutta onneksi minulle järjestettiin paikka linjalaivan kyytiin ja pääsen merimatkalle kavereitani nopeammin.

 

Matkapäivä 9. Hanko, Suomi – Satamatarkastus

Olemme saapuneet Hangon satamaan ja huolitsijaliikkeen kaverit ajavat minut purkukentälle satamatarkastusta odottamaan. Vehon tytäryhtiön Assistorin satamatarkastaja saapuu hetken päästä toteamaan pintani virheettömäksi ja leimaa minut sähköiseen seurantajärjestelmään, josta selviää sijaintini satama-alueen kentillä ja maahantulotarkastus- ja varusteluprosessien sisällä satojen serkkujeni seassa. Ja hetken päästä olenkin jo matkalla tankkaukseen ja odottamaan vuoroani pesulle.

 

Matkapäivä 11. Hanko, Suomi – Maahantulotarkastus ja varustelu

On mukava päästä jälleen lämpimiin sisätiloihin. Valaistus on kuin hammaslääkärissä ja sitten se varsinainen syynäys vasta alkaakin. Kuljetussuojat poistetaan ja minut nostetaan yläilmoihin autonosturilla, jotta mahdolliset kuljetusvauriot huomataan. Jälleen kerran puhtaat paperit, josta palkkiona saan omat rekisterikilvet, käyttöohjekirjallisuuden ja hyväksytyn leiman Assistorin tuotannonohjausjärjestelmään.

Uuden omistajani viime hetken lisätoiveena oli vetokoukku, joten minut siirretään varusteluosastolle.

Lopputarkastuksessa ja koeajossa tekniikkani todetaan jälleen kerran olevan priimaa, joten ohjelmassa seuraa siirto lastauskentälle rekkakuljetusta odottamaan. Autonkuljetusrekkoja kulkee kohteeseeni Raisioon päivittäin. Pitkään ei tarvitse odottaa, koska paikkani rekassa on varattu ajoissa.

 

Matkapäivä 14. Hanko, Suomi – Kuljetus toimipisteeseen

Rekka kaartaa lastauskentälle, josta minut ja 8 kaveriani poimitaan kyytiin. Illalla saavummekin jo Turun Veholle ja pääsemme aitojen taakse turvaan.

 

Matkapäivä 15. Veho Turku, Suomi – Vastaanottotarkastus ja luovutushuolto

Jo kukonlaulun aikaan ”vastaanottokomitea” tutustuu maalipintaani ja kurkkii helmojenkin alle. Olen jo moneen otteeseen kertonut olevani virheetön yksilö, mutta jokaisessa välietapissa tarkastukset on kuulemma tehtävä, jotta mahdolliset virheet voidaan korjata mahdollisimman tyylikkäästi.

Työnjohtaja syöttää valmistajan järjestelmään takuutietoni ja mekaanikko hoitaa luovutustarkastuksen ja rengaspaineet kuntoon. Uusi omistajani noutaa minut ylihuomenna, joten odottelen vielä hetken pesulle pääsyä ja luovutustilaan siirtoa.

 

Matkapäivä 17. Veho Turku, Suomi – Luovutus

Uudet omistajat saapuvat minua noutamaan. Paperitöiden, huolenpitosopimuksen solmimisen ja huoltohenkilökunnan esittelyn jälkeen myyjä esittelee hallintalaitteet, joista minua ”käsketään”. Näyttää, että pääsen hyvään kotiin ja pian tien päälle!

Tämä oli tositapahtumiin perustuva tarina erään Mercedeksen matkasta tehtaalta asiakkaalle. Matkalla on paljon muuttuvia tekijöitä, joten aina ei toimitusprosessi suju näin nopeasti, joskus jopa nopeammin. Toimitusten virtaustehokkuutta parantamalla pyrimme hiomaan toimitusaikoja päivä kerrallaan nopeammaksi. Vielä on varaa parantaa ja jatkamme kehitystyötä väsymättä.

mm
Automies jo lapsuudesta asti. Olen kasvanut autoalalle perheyhtiön erilaisissa tehtävissä, joista yli kymmenen vuotta itse yrittäjänä. Maahantuonnin liiketoiminta on tullut tutuksi reilun vuoden Veho-kokemuksella ja vastaan tällä hetkellä erilaisista kehitysprojekteista maahantuonnissa ja Veho Autotaloissa. Vapaa-aikani vietän mieluiten moottoriurheilun, laskettelun ja tilaisuuden tullen myös purjehduksen parissa. Kotona vahtia pitää avovaimo ja isäntääkin vilkkaampi noutaja nimeltä Milo.
Matkani autotehtaalta kauas Suomeen
Merkitty:                    

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *